Thursday, August 16, 2012

4 Hidangan Kempiskan Perut

Dalam bulan puasa, kebanyakan kita pastinya berazam untuk mengempiskan perut. Jika tidak bulan ini, bila lagi, kan? Tetapi dek kerana tergoda dengan juadah yang menggiurkan di bazar ramadhan, hasrat itu semakin dilupakan. Godaan banyak sangat, mana tahan beb! Huhu...

Sehubungan ini, saya ingin kongsi sedikit beberapa jenis makanan yang membantu kita mengempiskan perut. Secara umumnya, kita memerlukan makanan yang mengandungi kandungan air yang tinggi. Ini bagi mengelakkan dehidrasi.

Dehidrasi mengakibatkan tubuh kita menyimpan lebih banyak air. Di mana masa inilah berlakunya pembengkakan dan perut kembung. Itu yang kekadang kita pelik, kenapalah perut aku ni buncit semacam jer, kan?

Justeru, sekiranya hal ini terjadi, kita perlulah minum banyak air masak. Itu salah satu caranya.

Di samping banyakkan meminum air masak, kita perlu ambil tembikai. Tembikai mengandungi diuretic semulajadi yang membuatkan kita sering buang air kecil. Secara tak langsung, perut yang buncit pun akan mengempislah.

Selain tembikai, kita boleh pilih blueberry. Buah beri biru ini memang kaya dengan anti-oksidan bagi mengurangkan lemak perut.

Kemudiannya asparagus. Sup asparagus juga merupakan diuretik semulajadi yang membantu mengurangkan berat air dalam badan.

3 jenis asparagus
3 jenis asparagus


Begitu juga dengan ikan salmon. Kalau buat sushi sedap ni Ia kaya dengan Omega 3 yang membantu melancarkan sistem pencernaan kita.

ikan salmon panggang
Ikan salmon panggang 

Akhir sekali ialah buah-buahan sitrus seperti lemon, limau mandarin, limau nipis dan jenis limau yang lain. Dengan meminum minuman jenis sitrus ini pun dapat melancarkan sistem pencernaan kita.

contoh buah citrus
Contoh buah citrus 

Ah-ha!! Begitulah antara hidangan yang boleh kita utamakan sekiranya mahu mengempiskan perut. Bukan hanya di bulan Ramadhan. Malah, di bulan-bulan lain juga. Moga cara dan tip kempiskan perut di atas memberi nafas baru kepada kita yang berazam mengempiskan perut. 

Semoga berjaya yea. =)

PetuaSejagat

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More