Saturday, April 18, 2009

Risau Pasal Kulit Muka Berminyak?

Kalau sebut saje kulit berminyak, mesti kita terus fikirkan tentang kulit muka, kan? Sebab kulit muka berminyak (oily skin) boleh mengurangkan keyakinan diri anda. Terutamanya wanita. Rasa tak selesa pun yer gak. Sebab kulit muka yang tiada sebarang kecacatan, halus dan dahi licin yang menjadi idaman mereka.

Apakah puncanya kulit berminyak ni? Apa yang saya tahu, salah satunya disebabkan oleh faktor pemakanan. Iaitu jika anda suka memakan makanan yang mengandungi banyak minyak. Contohnya macam kacang tanah. Ataupun makanan atau masakan yang berasaskan santan kelapa.


Namun, setiap masalah tu tentu ada penyelesaiannya. Kecualilah maut, kan? Saya akan kongsikan satu petua untuk anda mengatasi masalah ini sebentar nanti. Iaitu ia akan dipakai ketika nak masuk tidur.


Sebelum tu, anda perlu sediakan bahan-bahan asasnya iaitu setengah gelas beras, beberapa helai daun cermai dan ibu kunyit.

Kalau anda kurang mengenali daun cermai, saya sertakan sekali gambar daun serta buahnya sekali yang dipetik dari Wikipedia.


daun cermai untuk kulit berminyak

Gambar daun cermai



inilah dia gambar daun cermai

Gambar buah cermai




Bila anda dah sediakan bahan-bahan di atas, teruskan dengan;


1. Rendam beras tadi.

2. Masukkan daun cermai dan ibu kunyit dalam air rendaman beras tu.

3. Kisar sampai halus ketiga-tiga bahan tersebut.

4. Kemudian, cucilah muka anda agar bersih.

5. Bila muka dah bersih, barulah anda sapukan bahan-bahan yang dah dikisar tadi ke muka. Sapu masa anda nak tidur tau.

6. Amalkan petua kecantikan ni selama 1 minggu berturut-turut.


Setelah anda mendapati perubahan positif pada kulit muka, barulah anda mengamalkannya hanya sekali dalam 1 minggu. Pastikan anda lakukan secara konsisten yer. :)


Selamat Mencuba!

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More