Sunday, November 8, 2009

Petua Merawat Penyakit Hepatitis B

Menurut Kementerian Kesihatan, penyakit Hepatitis B merupakan penyakit hati terbanyak yang direkodkan di Malaysia. Ia berpunca daripada serangan sejenis kuman (virus Hepatitis B) ke atas hati.

Penyakit ini boleh merebak melalui cecair dalam tubuh seperti darah, air mani, susu ibu dan cecair faraj. Oleh itu, bayi yang baru lahir paling berisiko tinggi menghidapinya. Terutamanya jika si ibu tu merupakan pesakit atau pembawa Hepatitis B.

Namun begitu, Hepatitis B ni tak akan dijangkiti melalui batuk, bersin, perkongsian hidangan dan perkakasan seperti mangkuk.

Tanda-tanda yang anda menghidap Hepatitis B ni pula hanya dapat dirasai antara hari ke 25 hingga 180 selepas mengalaminya. Sesetengah anda mungkin akan rasa sengal kat sendi dan otot. Manakala, sebahagian anda pula takkan terasa sebarang kesan.

Jadi, anda yang tak rasa sebarang kesan ni haruslah lebih berhati-hati yer.


------- Baiklah... itu dia serba sedikit info mengenai Hepatitis B.


Sekarang, saya nak kongsi cara bagaimana anda boleh merawat penyakit Hepatitis B nih. Bahan asas yang anda perlukan ialah pokok dukung anak.

Pokok Dukung Anak

Pokok Dukung Anak




Cara-caranya:


1. Sediakan 5 batang pokok dukung anak dan bersihkannya dahulu.

2. Kemudian, tumbuk kesemua pokok dukung anak tu sampai lumat.

3. Bila dah lumat, masukkannya ke dalam segelas air masak dan minum.

4. Jikalau anda tak tahan pahit, boleh campurkan dengan sedikit sirap, yogurt ataupun susu kambing sebagai penyedap rasa.


Usah bimbang, ia selamat untuk diminum. (^-^)


Sebagai menyokong petua di atas, saya sertakan sekali info dari laman web MARDI mengenai kebaikan pokok dukung anak ni seperti di bawah;


Info Pokok Dukung Anak

Info Pokok Dukung Anak - MARDI




Rasanya semua dah jelas, kan?


Selamat Mencuba!

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More