Friday, January 13, 2012

(Terkini) Israel Dan Amerika Dalang Pembunuhan Saintis Iran


TEHERAN, Iran – Presiden Iran menuduh Israel dan Barat berada di belakang dua serangan bom yang membunuh saintis nuklear Iran Mostafa Ahmadi Roshan yang bertanggungjawab melakukan kajian terhadap pengasingan gas di pusat uranium Natanz dan mencederakan yang lain dalam kereta mereka di Tehran pada hari Isnin.
Mahmoud Ahmadinejad dan pegawai Iran yang lain bersumpah bahawa program nuklear tidak akan terjejas oleh apa yang mereka digambarkan sebagai sebuah kempen untuk sabotaj itu.
Sekurang-kurangnya dua orang saintis nuklear Iran telah maut dalam beberapa tahun kebelakangan ini, salah satu dari mereka dalam serangan yang serupa dengan hari Isnin lalu.

Ketika ditanya tentang tuduhan Iran, jurucakap kerajaan Israel, Mark Regev enggan memngulas manakala di Washington, jurucakap Jabatan Luar Negeri AS PJ Crowley mengatakan, “Kami mengutuk tindakan keganasan, di mana-mana terjadi, kita tidak mempunyai maklumat tentang apa yang terjadi ..”

Sementara itu, Ahmadinejad juga mengakui untuk pertama kalinya bahawa sebuah worm komputer yang terkena sentrifugal dalam program pengayaan uranium Iran, yang PBB menuntut Teheran menghentikan.
Iran sebelum ini mengakui menemui worm Stuxnet, yang dikatakan oleh pakar untuk menghancurkan sentrifugal dengan menyebabkan mereka terlepas kawalan, di kemudahan nuklearnya. Namun para pegawai Iran – termasuk Salehi – mengatakan perkara itu ditemui dan dineutralkan sebelum anda boleh menyebabkan kerosakan, dan mereka menuduh Barat mencuba sabotaj program Iran.
Tetapi Ahmadinejad mengatakan kepada wartawan, “Mereka berjaya membuat masalah bagi sejumlah terhad sentrifugal kami melalui perisian … dipasang pada bahagian elektronik Tapi ini (virus) dijumpai. Dan masalah itu diselesaikan.”
Dia mengatakan pakar sains Iran telah belajar daripada usaha mereka ini.
Ketua Polis Teheran Hossein Sajednia mengatakan belum ada yang ditangkap berhubung dengan serangan hari Isnin dan tidak ada yang setakat ini mengaku bertanggung jawab.
Sebuah laman pro kerajaan, mashreghnews.ir, kata saintis yang cedera, Abbasi, adalah anggota Pengawal Revolusi yang ahli di bidang laser di Kementerian Pertahanan Iran dan salah satu daripada beberapa pakar Iran atas dalam pemisahan isotop nuklear – sebuah proses yang diperlukan untuk tujuan, dari menghasilkan bahan bakar uranium yang diperkaya untuk reaktor, untuk pembuatan isotop perubatan untuk menghasilkan bom.
sumber: www.isuhangat.net.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More