Thursday, June 21, 2012

Petua Mengatasi Masalah Payudara Berair


Soalan

SAYA berusia 37 tahun dan belum berkahwin. Saya dapati payudara sebelah kiri saya berair jika ia dipicit.

Sebelum ini saya ada buat pemeriksaan imbasan ultra dan mendapati benjol berair pada payudara kiri dan doktor memberitahu ia tidak berbahaya. Apakah masalah saya ini?

ANANDY,
Petaling Jaya, Selangor.


Jawapan

MEMANDANGKAN kini sudah ada perubahan pada payudara anda (keluar cecair), anda dinasihati menjalani pemeriksaan doktor semula.

Sama ada benjolan berkenaan kini sudah boleh dikesan, dipegang atau hanya dikesan menggunakan kaedah ultrabunyi, mungkin kini anda ingin memilih untuk menjalani pemeriksaan lebih lanjut seperti mengambil sedikit sampel tisu atau cecair terbabit untuk dihantar ujian pengesahan makmal.

Berkemungkinan ia hanya cyst biasa saja, tetapi pengesahan terbabit dapat menghilangkan kebimbangan anda, lebih-lebih lagi jika ada ahli keluarga yang mempunyai penyakit kanser payudara.

Anda boleh berjumpa doktor di klinik bedah am atau pakar bedah am atau pakar bedah yang berpengkhususan pembedahan payudara.

Islam Itu Suci

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More