Wednesday, June 27, 2012

Inilah Dia 5 Sungai Paling Kotor Di Dunia

Sungai yang kotor pastinya akan berpengaruh buruk bagi kesihatan warga sekitar yang memanfaatkan sungai sebagi keperluan sehari hari seperti untuk mencuci, mandi dan air minum. Keadaan sungai yang kotor juga tidak baik untuk ekositem air yang ada di dalamnya banyak ikan akan mati kerana sungai yang kotor, banyak sebap yang menimbulkan sungai menjadi kotor tapi pada umumnya manusialah penyebap utama mengapa sungai menjadi kotor, pembuangan limabah sampah sembarangan kesungai mebuat sungai menjadi tercemar dan kotor, nah berikut ini ada 10 Sungai yang paling kotor di dunia kamu ingin tahu sungai apa saja itu semak berikut ini.


1. Sungai Citarum, Indonesia


Sungai Citarum terletak di Jawa Barat, Indonesia. Sungai ini sudah kelihatan seperti kolam sampah padahal sebenarnya sungai ini menjadi air untuk pertanian dan air bagi penduduk di sekitarnya. Tetapi sungai ini sangat tercemar oleh ulah manusia dan penuh dengan sampah. Di Disember 2008, Bank Pembangunan Asia bersetuju pinjaman sebanyak $ 50.000.000 hanya untuk membersihkan sungai tersebut. Wahh ... kasihan sekali ya ... gara-gara kezaliman kita membuang sampah sembarangan, jadinya diperlukan wang yang tidak tanggung-tanggung untuk membersihkannya. Belum lagi, masa yang diperlukan untuk membersihkan sungai tersebut dari sampah-sampah.

2. Sungai Yamuna, India


Yamuna adalah sungai yang sangat tercemar di mana 58% sampah dari New Delhi, ibu kota India, dibuang di sungai ini. Sudah sebanyak Rs 17.000.000.000 wang yang dikeluarkan untuk membersihkan sungai ini, tetapi masih belum boleh bersih. Kerajaan India sekarang sudah angkat tangan dalam usahanya membersihkan sungai ini.

3. Buriganga river, Bangladesh


Buriganga adalah sungai utama di samping kota Dhaka, Bangladesh. Banyak makhluk mati dibawah sungai ini.

4. Sungai Yellow di Lanzhou, China


Sungai Yellow River ini merupakan sungai kedua terbesar dan air untuk berjuta-juta penduduk di sebelah Utara China. Akan tetapi sungai yang menjadi air ini tercemar sekarang kerana pencemaran dari sisa industri

5. Sungai Marilao, Filipina


Plastik, selipar getah, ranting pokok pisang, adalah beberapa sampah yang kan kamu lihat mengapung di sungai Marilao ini. Air di sungai ini mengandungi racun kimia seperti beg, kromium, arsenik, yang membuat air ini sangat berbahaya. Walaupun kerajaan telah memasang peraturan denda bagi yang membuang sampah di sungai ini, tetapi masyarakat dan kilang tempatan masih saja membuang sampah dan limbahnya ke sungai ini

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More