Wednesday, June 27, 2012

WoW..!!.Kapal Kargo Gergasi Luasnya 2 kali Padang Bola

Kapal apa yang terbesar di dunia? Di abad pertengahan, kapal terbesar di Armada Cheng Ho panjangnya 400 kaki, setara 120 meter. Khabarnya, berkali-kali ganda dari kapal milik orang Portugis dan Sepanyol.

Kapal pesiar Titanic sempat menjadi kapal terbesar di zamannya dengan panjang 269 meter. Saat ini yang terbesar menurut data (wikipedia) adalah Royal Caribbean International dengan panjang 1,187 kaki atau 360 meter. Tiga kali kapal Cheng Ho.

Tapi, bagaimana dengan yang satu ini? Lihat foto di bawah:





Namanya Blue Marlin. Tak hanya kargo barang-barang elektronik atau hasil perkebunan, Blue Marlin mampu mengangkut peralatan lengkap pengeboran minyak hingga kapal induk tentera.

Berdaya angkut hingga 75.000 tan, Blue Marlin pernah digunakan Angkatan Laut (AS) AS untuk membawa pulang USS Cole yang rosak.

AL Australia juga pernah menggunakannya untuk menghantar sebuah kapal induk ke Sepanyol. Kapal dengan panjang 237 meter, tinggi 46 meter dan dek seluas dua gelanggang bola ini mampu mencapai kelajuan 13 knot dengan mesin diesel raksasa berkekuatan 17.000 tenaga kuda.

Dengan 24 awak, kapal yang dilancarkan pertama pada 1999 dan terbesar di dunia di jenisnya ini layaknya sebuah pejabat lengkap yang dikendalikan di atas air.

Syarikat pemilik Blue Marlin, Dockwise, kini tengah menggarap kapal baru di limbungan Korea dan dijangka selesai akhir tahun ini, dengan adaya angkut hingga 110.000 tan.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More