Saturday, August 4, 2012

Berjaya Dari Perspektif Agama


Kejayaan dari kaca mata agama pula adalah apakah korang akan berbahagia di akhirat kelak. Kebahagian di dunia bukanlah jaminan bahawa korang akan berbahagia juga nanti. Semua perbuatan baik dan buruk di dunia akan diberikan balasan. Dunia adalah tempat mencari bekalan sebagai persediaan menempuh alam sana. Namun kita tak dilarang daripada mencari kejayaan dan juga kekayaan, asalkan kejayaan dan kekayaan itu juga digunakan ke jalan Allah.

Daripada Anas r.a daripada Rasulullah s.a.w sabdanya, “Tiga perkara yang mengiringi jenazah iaitu keluarganya, hartanya dan amalannya. Maka dua perkara akan kembali semula, yang tinggal hanyalah amalannya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sebab itu para sufi tak nak mengambil dunia secara berlebihan. Mereka mengambil sekadar keperluan kerana pada mereka dunia adalah persinggahan.

Rasulullah s.a.w bersabda, “Sekiranya anak Adam memiliki satu lembah daripada harta, nescaya dia mahu yang kedua dan sekiranya dia mempunyai dua lembah nescaya dia mahu yang ketiga. Tidak akan memenuhi perut anak Adam melainkan tanah dan Allah sentiasa menerima taubat orang yang bertaubat.” (Riwayat Ahmad)


Cintailah Allah sebagai keutamaanmu,

kemudian cintailah Nabi berikutnya ,

ibu ayah selepas itu, ilmu sebagai

kecintaanmu yang keempat dan

kelima dirimu sendiri.

Korang melihat orang yang beruntung

itu sebagai beruntung tetapi apakah

korang tahu masalah2 yang sedang dihadapinya?

Jika korang nak tahu, berdampinganlah

dengan mereka, korang akan tahu

betapa lebih beruntungnya korang.

Misteriousgrapersz  

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More