Saturday, August 4, 2012

Berjaya Dari Perspektif Orang Jahat


Orang jahat pula memperspesikan kejayaan dalam istilah yang bertentangan sama sekali dengan apa yang diistilahkan oleh orang baik. Bagi orang jahat semakin jahat semakin berjaya. Semakin banyak yang boleh dirompak semakin berjayalah, semakin ramai orang yang mati terbunuh asal niatnya tercapai akan semakin luar biasalah.

Dari Jabir r.a katanya Rasulullah s.a.w bersabda, “Perumpamaanku dengan kamu sekalian ialah bagaikan seorang yang menyalakan api. Maka serangga2 berterbangan menjatuhkan diri ke dalam api itu. Padahal orang tersebut telah berusaha menghalaunya. Dan aku telah mencegah kamu semua agar tidak jatuh ke dalam api tetapi kamu meloloskan (melepaskan) diri dari tanganku.” (Muslim)
Begitulah ibaratnya orang jahat. Mereka mentafsirkan kejayaan dengan begitu keliru. Meskipun telah ditegah dan diberikan peringatan mereka masih nak melakukannya.

Semakin ramai orang terpedaya oleh kata2 fitnahnya semakin hebat dirasakan dirinya. Golongan ini kadang2 menggunakan orang lain untuk melemparkan fitnah. Dengan itu mereka selamat dari dilibatkan. Dalam perumpamaan Melayu ia dipanggil, “Lempar batu sembunyi tangan”. Golongan ini sebenarnya adalah mastermind untuk memburuk-burukkan seseorang supaya mereka dilihat lebih berjaya, lebih besar, lebih hebat, lebih dominan. Golongan ini amat takut dengan kebolehan pihak lain, yang mana mereka merasakan andainya mereka tak mencalar imej orang berkenaan, pekerjaan mereka akan hancur sebab akhirnya masyarakat akan melupakan mereka.

Nabi s.a.w bersabda, “Tidak ada sesuatu yang menimpa seseorang Islam samada kepenatan, kesakitan, kesusahan memikirkan perkara yang akan datang, kedukaan, sesuatu yang menyakiti, atau kesusahan mengingatkan apa yang telah berlaku – sehinggakan tikaman duri yang mencucuknya – melainkan Allah hapuskan dengan sebabnya, sebahagian dari dosa-dosanya”. (Abu Sa’id al-Khudri dan Abu Hurairah r.a)

Alangkah ‘sakitnya’ dunia

‘orang yang suka cari penyakit’.

Misteriousgrapersz  

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More