Friday, August 17, 2012

Makanan Kurangkan Lemak Di Perut?

Lemak di perut adalah paling berbahaya berbanding lemak pada bahagian lain. Malah, ia merupakan lemak yang paling degil untuk dihilangkan. Walaupun anda sering melakukan senaman perut. Apa yang lebih merisaukan adalah diabetes, kanser dan penyakit jantung sering dikaitkan dengan lemak berlebihan pada perut!!

Sebagai langkah mengurangkan lemak di perut, anda perlu memilih jenis makanan yang mampu merealisasikan impian anda tu. Di sini, terdapat 4 jenis makanan yang mudah membakar lemak.

1. Enzim

Buah-buahan segar seperti betik dan nanas amat kaya dengan enzim. Begitu juga dengan sayur-sayuran. Di mana dimana pengambilannya membantu memecahkan protein agar lebih mudah dicerna.


buah nanas
Nanas

Selain itu, ia turut membantu hati dan pankreas mengeluarkan lebih banyak racun serta mengubah lemak yang tersimpan dalam perut menjadi sumber tenaga untuk keperluan tubuh anda.

2. Lemak sihat

Bukan semua jenis makanan yang berlemak itu menjadi penyebab perut buncit tau. Ini kerana, lemak tidak tepu tunggal boleh meningkatkan metabolisme dan mengubah lemak di perut menjadi tenaga.

Antara jenis makanan yang kaya dengan lemak sihat adalah avokado, kacang badam dan minyak zaitun.

Badam kaya dengan lemak sihat dan sumber protein yang mampu membakar lemak. Selain itu, ia juga mencegah sakit perut akibat lapar.

Minyak zaitun pula mengawal kadar kolesterol agar sentiasa berada pada paras normal.

3. Serat

Antara makanan berserat tinggi ialah kacang buncis dan tepung oat (oatmeal). Kandungan serat yang tinggi mampu mengurangkan lemak di perut. Ini kerana ia membuatkan anda berasa kenyang pada kadar yang lebih lama.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More