Thursday, August 9, 2012

Menara Condong Pisa Tak Pernah Tegak


Sebaik sahaja selepas pembinaan bangunan ini bermula pada tahun 1173, asas tapak Menara Pisa ini menetap secara tidak datar. Pembinaannya dihentikan, dan hanya diteruskan 100 tahun kemudian. Ini kemudiannya menjadi tampak jelas bahawa Menara Pisa adalah bersandar, nampak miring dan condong ke arah selatan.

Sejak pengukuran terhadap menara tersebut bermula pada tahun 1911, puncak menara bergerak 1.2 milimeter (0.05 inci) setiap tahun. Hari ini puncak Menara Pisa adalah 5.3 m (17.4 kaki) lari dari pusat.

Setelah menara loceng Cathedral Pavia runtuh pada 1989, Consorzio Progetto Torre di Pisa (Menara Pisa Konsortium Projek) ditugaskan melantik jurutera untuk menstabilkan Menara Condong Pisa. Kerana Menara miring di arah yang berbeza pada tahun pertama, ia menjadi agak melengkung, seperti pisang. Jurutera bekerja pada bahagian asas (footing) Menara tersebut berbanding dengan struktur bangunan tersebut, berharap untuk memaut kembali bahagian atas sekitar 20 cm (sekitar 8 inci). Tapi itu bererti bahawa menara tua yang berumur 800 tahun akan tetap condong.

Menara Condong Pisa terletak di Piazza dei Miracoli (Miracle Square) di kota Pisa, Itali. Ada sebanyak 296 anak tangga menuju ke puncak Menara Condong Pisa ini.

Misteriousgrapersz

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More