Tuesday, November 27, 2012

Syiah Sambut Hari Asyura Dengan Bermandikan Darah

Asyura berasal daripada perkataan Arab asyara yang bermaksud sepuluh. Hari Asyura merupakan salah satu hari yang diraikan oleh umat Islam yang merupakan hari kesepuluh dalam bulan Muharram di dalam kalender Islam. 

Mengikut masyarakat Islam, hari Asyura telah menyaksikan banyak sejarah besar dan keajaiban berlaku ke atas para nabi. Disebabkan itu, masyarakat Islam menghormati hari tersebut seperti juga yang diamalkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. 

Tetapi bagi masyarakat Syiah, golongan ini menyambut hari Asyura secara berlebih-lebihan akibat peristiwa Perang Karbala yang menyebabkan kematian cucu nabi Muhammad, Saidina Hussain bin Ali. Peristiwa Perang Karbala berlaku pada tanggal 10 Muharram 61 Hijrah atau tanggal 10 Oktober 680 Masihi.

Perang Karbala ini berlaku di antara pasukan Bani Hasyim yang dipimpin oleh Saidina Hussain bersama pengikutnya sebanyak 70 orang melawan pasukan Bani Umayyah yang dipimpin oleh Ibnu Ziyad, bersama hampir 10 ribu bala tentera.


Dalam peristiwa peperangan ini ramai dalam kalangan tentera Saidina Hussain telah syahid termasuk Saidina Hussain.Kepala Saidina Hussin di arak di seluruh Kota Damaskus.Golongan Syiah ini akan memukul-mukul badan mereka dengan besi cemeti dan melukakan kepala mereka dengan pedang dan parang panjang.

Ada juga penganut Syiah ini bertindak memukul-mukul dada mereka dan berjalan di atas bara api.Akibat daripada peristiwa ini, golongan Syiah telah menjadikan Karbala sebagai bandar suci bagi mereka dan setiap tahun Hari Asyura akan di sambut bagi memperingati kematian Saidina Hussain.

sambutan hari asyura oleh penganut syiah di iraqsambutan hari asyura oleh penganut syiah di iraqsambutan hari asyura oleh penganut syiah di iraqsambutan hari asyura oleh penganut syiah di iraqsambutan hari asyura oleh penganut syiah di iraq

Oh Sadis 

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More