Thursday, November 29, 2012

Keadaan Banduan Menunggu Hukuman Mati

Manly tears. Penjara Lake State, Selatan Sudan merupakan antara penjara paling sadis dan daif di dunia. Sama sekali jauh berbeza dengan Penjara Halden yang pernah aku paparkan sebelum ini. 

Penjara Lake State di khususkan untuk banduan yang menjalani hukuman mati dan ironinya, penjara ini tidak menyediakan kelengkapan dan infrastruktur yang lengkap untuk para banduan.Malahan penjara yang di bina pada tahun 1984 oleh penjajah British ini terlalu padat dengan dengan di huni lebih daripada 600 orang banduan. Kesihatan para banduan dan soal makanan juga di abaikan oleh pentadbiran penjara. 

Dan apa yang menyedihkan lagi setiap kaki banduan di sini akan di rantai bagi membataskan pergerakan mereka. Ekoran keadaan penjara ini yang begitu teruk, Pemantau Hak Asasi Manusia (HRW), Amnesty Antarabangsa (AI), Pertubuhan Gereja Sudan dan Kumpulan Hak Asasi telah menyatakan bantahan keras kepada kerajaan Sudan supaya penjara Lake State ini memberhentikan perlaksaan hukuman mati dan memperbaiki kemudahan penjara bertepatan dengan piawaian antarabangsa.

keadaan penjara hukuman mati di selatan sudankeadaan penjara hukuman mati di selatan sudankeadaan penjara hukuman mati di selatan sudankeadaan penjara hukuman mati di selatan sudankeadaan penjara hukuman mati di selatan sudankeadaan penjara hukuman mati di selatan sudanbucublog

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More