Tuesday, November 27, 2012

Taklimat Rahsia Scorpene Di Singapura


Taklimat scorpene oleh dua peguam Perancis, William Bourdan dan Joseph Breham di Singapura semalam diragui banyak pihak akan motif dan kredibilitinya.

Ini berikutan taklimat yang disampaikan kepada Ahli Parlimen pakatan pembangkang dari Malaysia dan peguam Suara Rakyat Malaysia (Suaram) itu dibuat dalam suasana kehangatan Perhimpunan Agung Umno di Kuala Lumpur.

Program di Singapura itu dimulakan dengan penerangan awal oleh Pengarah Suaram, Cynthia Gabriel, yang dihadiri Ahli Parlimen Batu (Tian Chua), Mohd Hatta Ramli dan Setiausaha Publisiti DAP dari Petaling Jaya Utara, Tony Pua.


Meskipun sudah terang lagi bersuluh tidak wujud unsur rasuah dalam pembelian scorpene kapal selam konvesional terbaik di dunia dari aspek kemampuannya, namun pembangkang sejak beberapa bulan lalu begitu berdegar-degar mempolitikkannya sehingga merancang membawa peguam Perancis terbabit ke Kuala Lumpur, sebelum beralih ke Singapura semalam.

Malah seorang pendakwa kerajaan Perancis, Yves Charpenel baru-baru ini menafikan laporan media yang disebarkan oleh beberapa portal pembangkang di negara ini berhubung perbicaraan berkenaan dakwaan isu kapal selam scorpene yang dikhabarkan bakal berlangsung di Perancis. Beliau meminta media di Malaysia membezakan antara khabar angin, fakta, siasatan dan perbicaraan.

Charpenel berkata di Perancis seperti negara-negara yang mengamalkan kedaulatan undang-undang, semua siasatan dibuat sepenuhnya secara rahsia. Maka sesiapa pun berhak memfailkan aduan dan berikutan sifat rahsia siasatan itu, sesetengahnya beralih untuk mengadu kepada media.

"Seseorang hakim siasatan Perancis tidak boleh membawa bagasinya, menaiki kapal terbang dan pergi ke Malaysia dan meminta seseorang menjawab soalan-soalannya. Ianya adalah mustahil, ia bertentangan dengan undang-undang dan ia juga bertentangan dengan undang-undang antarabangsa" kata Charpenel.

Taklimat peguam Perancis di Singapura dengan dihadiri Ahli Parlimen pembangkang serta kelibat Suaram yang marah selepas didapati menerima dana asing seperti yang didedahkan oleh pihak berkuasa, memperlihatkan rasa gusar keterlaluan mereka kepada kebangkitan UMNO, tonggak BN menjelang PRU13.  

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More