Monday, December 3, 2012

Kes Runtuhan! Mayat Rentung Ditemui Di Terowong Sasago Jepun


Kes Runtuhan! Mayat Rentung Ditemui Di Terowong Sasago Jepun | Kes tanah runtuh merupakan salah satu bencana yang boleh menyebabkan kematian. KisahBest.My difahamkan terdapat beberapa mayat rentung ditemui dalamruntuhan terowong Sasago di Jepun. Rupa-rupanya ia bukan setakat berlaku runtuhan sahaja, tetapi membabitkan kebakaran di dalam terowong. Sehingga kini terdapat mangsa yang masih belum berjaya dikeluarkan.

Anggota pasukan mencari dan menyelamat berhimpun di luar laluan masuk terowong Sasago, yang runtuh hari ini. – Foto EPA
Sekurang-kurangnya lima orang dikhuatiri terperangkap dalam terowong lebuh raya, yang terletak di kawasan 70 kilometer ke barat Tokyo, runtuh hari ini.

Kejadian berlaku kira-kira jam 8 pagi waktu tempatan.
Laporan terbaru menyebut beberapa mayat yang rentung turut ditemui di lokasi kejadian, dipercayai akibat kebakaran.
Mayat-mayat rentung ditemui sebaik sahaja operasi mencari dan menyelamatdisambung selepas dihentikan sementara kerana khuatir runtuhan susulan akan berlaku.

Helikopter pasukan mencari dan menyelamat berlegar di kawasan lebuh raya berterowong Sasago, 80 kilometer ke barat Tokyo hari ini. – Foto EPA
Laporan awal menyebut ia berlaku di “satu seksyen sehingga 100 meter di terowong bergua, yang dibina di atas lorong Tokyo yang terikat di Lebuh Raya Chuo, di wilayah Yamanashi.”
BBC yang memetik agensi berita tempatan Jepun NHK, melaporkan asap hitam keluar terowong dan kebakaran di bahagian dalam berterusan.
Wakil rasmi polis trafik memberitahu agensi AFP, “kita tidak tahu dengan tepat berapa banyak kenderaan berada di atas api.”
Beliau juga memberitahu, seorang wanita telah dibawa ke hospital selepas berjaya keluar daripada terowong itu atas usahanya sendiri.
Ditemu ramah di tempat kejadian, wanita itu berkata, dia berjalan dengan lima orang lain di dalam sebuah van, sambil menambah:
“Saya tidak mempunyai idea tentang apa yang berlaku kepada lima orang lain. Saya tidak tahu berapa banyak kenderaan di hadapan dan di belakang kami. “
Seorang lagi mangsa berkata, bahawa dia menyaksikan “bahagian konkrit siling jatuh tiba-tiba ketika saya sedang memandu. Saya nampak api yang datang dari kereta yang musnah.”
Katanya, dia berjalan selama satu jam sebelum keluar dari terowong itu.
Terowong Sasago yang panjangnya dianggarkan 4.3 kilometer (2.7 batu) adalah salah satu lebuh raya utama di Tokyo. Terowong Sasago, salah satu terowong paling panjang di Jepun, menghubungkan Lebuh Raya Chuo.
Anggota bomba kini sedang bekerja di lebuh raya tertutup itu untuk memadamkan kebakaran.
Panel konkrit setebal 20 sentimeter runtuh di kawasan sepan jang 50 hingga 60 meter, kata pegawai Jabatan Bomba Timur Yamanashi dipetik AFP.
Sekurang-kurangnya dua kenderaan terperangkap di bawah runtuhan. Satu lagi, kenderaan ringan terbakar tetapi keadaan terkawal,” katanya lagi.
Menurut Jabatan Bomba, anggota pasukan kecemasan juga dikeluarkan dari terowong ekoran kebimbangan kemungkinan ada runtuhan kedua.
Sumber : Sinar Harian

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More