Tuesday, December 25, 2012

Bil Elektrik lebih 100 peratus



SUBANG JAYA – Pengusaha restoran dan penduduk sekitar Sunway serta Subang Jaya di sini mendakwa terkejut bil elektrik mereka naik lebih 100 peratus selepas Tenaga Nasional Berhad (TNB) menggantikan meter analog kepada digital bermula September lalu.

Difahamkan, ada pengusaha restoran yang mendakwa bil mereka yang sebelum ini hanya RM600 sebulan naik mendadak kepada RM3,000.

Adun Subang Jaya, Hannah Yeoh Tseow Suan berkata, beliau menerima banyak aduan berhubung perkara itu. Menurutnya, yang menimbulkan ketidakpuasan hati pengguna syarikat utiliti itu bil tidak diberikan setiap bulan dan hanya menggunakan anggaran penggunaan.

Katanya, turut menimbulkan kekeliruan apabila sebahagian pengguna boleh menukar meter tetapi ada pula yang boleh sekiranya tidak mahu meter mereka ditukar. “Kebanyakan yang mengadu tidak puas hati mengenai ini, ada yang tukar, ada yang tidak tukar, yang bersetuju tukar meter mereka rasa tertipu,” katanya pengguna terpaksa kerana hanya ada satu pembekal elektrik sahaja di negara ini.

Hannah berkata, syarikat utiliti berkenaan perlu melantik badan bebas untuk menguji meter baru yang ditukar selain sebagi satu tempat untuk pengguna membuat aduan berkenaan meter yang tidak tepat. Katanya, TNB juga mesti memberitahu orang ramai berapa keuntungan diperolehi selepas melaksanakan penukaran meter itu dan kementerian harus main peranan berkenaan perkara itu.

“Masalahnya kalau tidak bayar, TNB beri notis amaran untuk potong seolah-olah ugutan kepada pengguna, keperluan bekalan itu penting, saya minta pihak utiliti itu beri maklumbalas segera berhubung cadangan penubuhan badan bebas itu,” katanya.

Pengusaha kedai makanan, Ari Krishnan berkata, bilnya sebelum bulan Julai lalu hanya sekitar RM600. Namun katanya, bermula September lalu bilnya mula naik RM2,000 dan RM3,000 sehingga bekalan di premisnya pernah dipotong selepas waktu bekerja.

Katanya, oleh kerana dia perlu meneruskan operasi perniagaan, dia terpaksa memanggil pekerja syarikat utiliti itu dan terpaksa membayar sedikit wang perkhidmatan kerana mahu bekalan disambung semula. “Jika tidak saya perlu menunggu untuk penyambungan bekalan keesokan harinya,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More