Monday, December 17, 2012

GRO Berbohong Dirogol Dan Pendedahan Lain



Kes rogol perempuan Indonesia yang melibatkan 2 orang anggota polis Pulau Pinang telah menggemparkan negara jiran. Daripada fakta kes, timbul keraguan tentang kejadian tersebut.

Perempuan itu mengatakan bahawa dia dirogol dan dipukul. Namun hasil siasatan mendapati tiada sebarang kesan pukul dan rogol. Malah anggota polis yang dikatakan juga tidak wujud semasa kejadian. Jika betul kena rogol, sudah tentu ada koyakkan pada kemaluan yang disahkan oleh pihak hospital.

Sebenarnya perempuan tersebut merupakan pelayan di kelab malam, atau bahasa kasarnya GRO. Beliau juga telah melarikan diri dari majikan asalnya di Bayan Lepas sebagai operator kilang.


Biasalah...kalau bab melarikan diri, pekerja Indonesia memang terer. Tak kiralah sama ada dari sektor domestik, industri atau pembinaan. Mungkin juga lokasi Malaysia berhampiran dengan negara mereka.

Tapi dalam kes ini, dah namanya kerja GRO, biasalah kalau dia kata kemaluannya koyak akibat diceroboh. Tak kiralah sama ada dia dengan secara sukarela atau sekadar memenuhi nafsu pelanggan. Yang pasti bukan layanan kosong. Layanan yang menjanjikan ratusan ringgit untuk satu sesi. Mana tak untung. Itulah yang menyebabkan dia tak mahu bekerja sebagai operator - gaji kecil.

Dakwaan rogol hanyalah helah perempuan tersebut untuk melepaskan diri setelah ditahan oleh polis kerana membawa salinan pasport sahaja. 

Kepada warga Indonesia...tak perlulah nak besarkan perkara ini. Tak perlu juga nak provok lebih-lebih. Penulis pasti warga Indonesia yang ada di sini sedia maklum bahawa ramai pekerja rumah urut yang ada di sini terdiri daripada warga Indonesia. Rumah urut yang lebih menjurus kepada urutan seks. Jadi ujung-ujung akan berlaku #@%$.

Bercakap pasal kes rogol warga Indonesia, teringat penulis kepada satu kisah yang diceritakan oleh pembekal pembantu rumah yang juga rakyat Indonesia.

Katanya...pembantu rumah yang hendak dihantar ke Malaysia akan ditempatkan di penampungan sementara menunggu kelulusan. Jarak penampungan dengan rumah karyawan memang jauh. Tambahnya..mana-mana yang cantik selalunya lambat sampai kepada majikannya. Penulis tanya, kenapa? Sebab yang cantik ejen di sana akan 'pakai' dulu. Masyaallah...buruk betul perangai ejen di sana.

Katanya lagi kebanyakan pembantu rumah yang datang ke Malaysia bukan semuanya dari latarbelakang yang baik. Sebahagian besarnya merupakan bekas GRO yang ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia. Mereka diberikan pilihan sama ada masuk lokap atau bekerja di Malaysia. Sebab itulah sesiapa yang mengalami masalah pekerja mereka lari, pembantu rumah goda majikan, berzina dengan majikan dan macam-macam lagilah...sekarang tahulah siapa mereka sebenarnya.      

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More