Friday, November 16, 2012

Muktamar Pas Tak Perlu Kehadiran Nasharuddin




Entah kat mana lagi Nasruddin Hassan nak letak mukanya sebagai Ketua Dewan pemuda PAS Pusat setelah dihentam tanpa berlapik oleh seorang perwakilan dalam Muktamar Dewan Pemuda PAS berikutan kelesuan sayap parti itu.

Teguran keras itu datangnya dari perwakilan Pemuda PAS Johor, Mohd Faizul Mohd Salleh yang mengkritik ucapan dasar Ketua Dewan Pemuda PAS yang disifatkannya tidak mempunyai idea baru dalam membantu menambah sokongan generasi muda kepada PAS.

Perwakilan itu juga menemplak sikap berdiam diri Nasruddin yang membisu dengan kelemahan urus tadbir Kerajaan Negeri yang diperintah PR seolah-olah kesemua pemimpin PR di negeri-negeri itu maksum dan terkecuali dari melakukan kesilapan. 


Malu dan terkedu jadinya para pemimpin Pemuda PAS yang lain melihat ketua mereka dihentam sedemikian rupa sehingga menarik perhatian pelbagai media. 

Sebelumnya sudah beberapa kali pimpinan tertinggi PAS memberi arahan terbuka melarang para perwakilan daripada menyentuh isu-isu sensitif berkaitan kepimpinan parti.

Kita harap perwakilan PAS yang masih mempunyai telur ini tidak akan mengalami nasib buruk sama seperti bekas Naib Presiden PAS, Hasan Ali yang dipecat hanya kerana membuat teguran terbuka.

Imbas kembali satu peristiwa yang berlaku beberapa bulan lepas yang melibatkan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat itu, beliau juga pernah termalu sendiri apabila didapati menipu dan memesongkan fakta semasa berdebat dengan Ustaz Fathul Bari berhubung isu hudud PAS.

Dalam perdebatan itu, Nasruddin telah menipu khalayak umum dengan mendakwa pemimpin utama DAP, Karpal Singh telah bersetuju untuk berkompromi dalam isu perlaksanaan hudud PAS.

Karpal yang berang dengan pembohongan Ketua Dewan Pemuda PAS itu kemudiannya tampil menafikan dakwaan Nasruddin sebaliknya tetap tegas dengan pendiriannya menolak hudud PAS mahupun Negara Islam ala PAS.

Akibatnya, PAS menanggung aib yang tidak sedikit disebabkan pembohongan yang dilakukan oleh pemimpin kanan partinya. 

Imej PAS makin merudum bukan sahaja dikalangan ramai pengundi Melayu Islam malah pengikut PAS sendiri pun semakin malu-malu kucing untuk mengaku Nasruddin itu adalah pemimpin mereka.

Dari dua peristiwa di atas, mengukuhkan andaian ramai pemerhati politik yang melihat Nasruddin tidak memiliki kredibiliti untuk menjadi pemimpin masa depan untuk PAS. 

Beliau tidak berupaya untuk menerajui dan mengangkat martabat sayap pemuda PAS itu untuk pergi jauh ke hadapan. 

Tapi kalau setakat untuk meningkat imej ahli PAS sebagai pak turut merangkap balaci untuk tujuan demonstrasi jalanan serta penjaga parking di ceramah-ceramah PR, rasanya Nasruddin telah berjaya melakukannya melalui Unit Amal PAS.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More