Friday, November 23, 2012

Nama tak tersenarai jadi PM.., Pok Nik meroyan beb..

Nik Aziz meminta PAS berhati-hati dengan cadangan pihak luar tentang siapakah bakal perdana menteri (PM) ketujuh jika Pakatan Rakyat (PR) berjaya mengambil alih Putrajaya dalam pilihan raya umum (PRU) ke 13 akan datang, kerana bimbang parti tersebut akan terjerat.

“Tun Dr Mahathir Mohamad bukanlah orang PR, dia orang Umno, bagaimanapun cadangan musuh kita boleh dengar tetapi tidak semudah-mudahnya boleh percaya.

“Kadang-kadang cadangan yang diberikan akan menjerat kita, kita juga yang akan teraniaya nanti,” katanya dipetik dari Sinar Harian Online.

Musryidul Am PAS itu berkata demikian mengulas pandangan Tun Mahathir yang mengatakan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang lebih sesuai menjadi PM berbanding Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam kenyataan tersebut Dr Mahathir memberitahu, Abdul Hadi lebih layak daripada Anwar disebabkan ahli parlimen Marang itu tidak ada sebarang bebanan sejarah.

Menurut menteri besar Kelantan itu, beliau menghormati pandangan tersebut bagaimanapun, penyelesaian terhadap perebutan jawatan PM itu boleh diselesaikan di peringkat PR sendiri.

“Isu ini akan diputuskan oleh PR, kita menerimanya sebagai pandangan. Kita dengar kalau yang baik diterima yang mahu menjerat kita buang,” katanya.

Semasa Muktamar PAS ke 58 baru-baru ini, wakil Dewan Ulama PAS, Hairun Nizam Mat Hussain berkata beliau yakin sebahagian besar ahli parti itu mahu Abdul Hadi menjadi Perdana Menteri.

Malah, Dewan Ulama PAS dalam ucapan penggulungan oleh Datuk Dr Mahfodz Mohamed menegaskan PAS perlu memiliki kekuatan majoriti dalam PR untuk melantik Abdul Hadi menjadi PM.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More