Friday, December 7, 2012

MANTERA UNTUK MENYERU LANGSUIR!


MANTERA UNTUK MEMANGGIL LANGSUIR | Sir Richard Olaf Winstedt (2 Ogos 1878 - 2 Jun 1966), atau juga dikenali sebagai R. O. Winstedt, merupakan pengkaji Timur Inggeris dan pentakbir koloni dengan kemahiran Malaya British. 

Winstedt dilahirkan di Oxford, mendapat pendidikan di Magdalen College School and New College, Oxford, dari mana dia menerima MA.

Pada 1902 dia menjadi kadet dalam Perkhidmatan Awam Persekutuan Tanah Melayu, dan ditempatkan di negeri Perak di mana dia mempelajari bahasa dan budaya Melayu. 

Pada 1913 dia dilantik sebagai Pegawai Daerah di Kuala Pilah, dan pada 1916 menyertai jabatan pendidikan. Pada 1920 Winstedt menerima DLitt daripada Oxford.


Olaf Winstedt ada satu sifat buruk. Bila dia ditugaskan ke negeri-negeri FMS, dia tidak buat kerja yang ditugaskan tapi dia selongkar istana-istana Melayu and belajar pasal manuskrip-manuskrip lama.

Pada 1909 dia tulis dalam satu unpublished Journal by Asiatic Society, ILMU MEMANGGIL PUNTIANAK. Recorded from account of Dato' Amarabangsa Wiraja/Wijaya.. Seorang pawang yang amat ampuh zaman itu dari Temenggor.. Sometimes in 1850's.

#BOLEH CUBA KALAU BERANI...

Read this LOUD and CLEAR!


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More