Saturday, October 27, 2012

KEPALA OTAK KAU BERJAMBUL!

OTAK LELAKI INI TIMBUL MENGHIASI KULIT KEPALANYA.

Jangan suka sangat maki-maki otak orang, nanti ada kemungkinan otak anda akan kelihatan seperti  gambar di bawah.
Ha! Ha! Ha!
Otak adalah aset yang sangat bernilai bagi semua manusia.
Tak kisah la, otak bijak ke otak kurang bijak ke yang penting, kita ada otak.
Tapi, kalau ada otak takde akal pun tak boleh jugak.
Itulah yang membezakan darjat kita berbanding haiwan-haiwan yang turut memiliki otak tapi tidak akal.
Ramai manusia sekarang memiliki akal namun kurang bijak menggunakannya.


Jika dilihat secara sekilas bentuk kepala lelaki ini sangat mirip dengan bentuk otak padahal ini adalah kulit kepala yang mengalamai kelainan yang disebabkan oleh Cutis verticis .

Lelaki 21 tahun yang tidak disebutkan namanya ini memiliki kulit kepala yang sangat unik kulit kepalanya berlipat lipat dengan timbulan timbulan yang jika dilihat secara sekilas maka akan berbentuk seperti otak manusia.

Sebenarnya kulit kepala lelaki ini yang boleh berbentuk seperti otak ini diakibatkan oleh cutis verticis yang telah ia derita sejak berumur 19 tahun lalau. Cutis verticis sendiri sampai saat ini masih belum diketahui pasti apa penyebabnya namun penderita cutis verticis  tidak sadar mengenai keadaannya tersebut dan tidak perlu diubati.

Untuk mengembalikan keadaan kepala yang terkena cutis verticis biasanya doktor harus melakukan pembedahan namun hal ini bisa mengurangi kulit kepala.

Cutis verticis gyrata (CVG) adalah istilah deskriptif untuk keadaan kulit kepala yang berbentuk seperti lipatan berbelit-belit dan lubang galian. Cutis verticis gyrata dibagi ke dalam dua bentuk iaitu primer dan juga sekunder.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More