Hukum khatan bagi perempuan telah menjadi perbincangan para ulama. Sebahagian mengatakan itu sunnah dan sebahagian mengatakan itu suatu keutamaan saja dan tidak ada yang mengatakan wajib.
Perbezaan pendapat para ulama berkenaan hukum berkhatan bagi perempuan tersebut disebabkan riwayat hadis berkaitan khatan perempuan yang masih dipermasalahkan kekuatannya. Tidak ada hadis sahih yang menjelaskan hukum berkhatan bagi perempuan. Ibnu Mundzir mengatakan bahwa tidak ada hadis yang boleh dijadikan rujukan dalam masalah khatan perempuan dan tidak ada sunnah yang boleh dijadikan landasan. Semua hadis yang meriwayatkan khatan perempuan mempunyai sanad daif atau lemah.
Hadis yang paling popular tentang khatan perempuan adalah hadis Ummi 'Atiyah r.a., Rasulllah S.A.W. bersabda kepadanya : "Wahai Umi 'Atiyah, berkhatanlah dan jangan berlebihan, sesungguhnya khatan lebih baik bagi perempuan dan lebih menyenangkan bagi suaminya". Hadis ini diriwayatkan oleh Baihaqi, Hakim dari Dhahhak bin Qais.
Abu Dawud juga meriwayatkan hadis serupa namun semua riwayatnya daif dan tidak ada yang kuat. Abu Dawud sendiri konon meriwayatkan hadis ini untuk menunjukkan kedaifannya. Demikian dijelaskan oleh Ibnu Hajar dalam kitab Talkhisul Khabir.
Mengingat tidak ada hadis yang kuat tentang khatan perempuan ini, Ibnu Hajar meriwayatkan bahwa sebahagian ulama Syafi'iyah dan riwayat dari Imam Ahmad mengatakan bahwa tidak ada anjuran khatan bagi perempuan.
Sebagian ulama mengatakan bahawa perempuan Timur (kawasan semenanjung Arab) dianjurkan berkhatan, sedangkan perempuan Barat dari kawasan Afrika tidak diwajibkan berkhatan karena tidak mempunyai kulit yang perlu dipotong yang sering mengganggu atau menyebabkan kekurangan nyamanan perempuan itu sendiri.
Apa yang dipotong dari perempuan
Imam Mawardi mengatakan bahwa khatan pada perempuan yang dipotong adalah kulit yang berada di atas vagina perempuan yang berbentuk mirip balaong(cengger) ayam. Yang dianjurkan adalah memotong sebahagian kulit tersebut bukan menghilangkannya secara keseluruhan. Imam Nawawi juga menjelaskan hal yang sama bahawa berkhatan pada perempuan adalah memotong bahagian bawah kulit lebih yang ada di atas vagina perempuan.
Namun pada penerapannya banyak kesalahan dilakukan oleh umat Islam dalam melaksanakan khatan perempuan, iaitu dengan berlebih-lebihan dalam memotong bahagian alat vital perempuan. Seperti yang diulas oleh Dr. Muhammad bin Lutfi Al-Sabbag dalam bukunya tentang khatan bahawa kesalahan besar dalam melaksanakan khatan perempuan banyak terjadi di masyarakat Muslim di Sudan dan Indonesia.
Kesalahan tersebut berupa pemotongan tidak hanya kulit bagian atas alat vital perempuan, tapi juga memotong hingga semua daging yang menonjol pada alat vital perempuan, termasuk clitoris sehingga yang tersisa hanya saluran air kencing dan saluran rahim. Khatan model ini di masyarakat Arab dikenal dengan sebutan "Khatan Fir'aun".
Beberapa kajian perubatan membuktikan bahwa khatan seperti ini boleh menimbulkan kesan negatif bagi perempuan baik secara kesihatan mahupun psikologis, seperti menyebabkan perempuan tidak stabil dan mengurangi ghairah seksualnya. Bahkan sebahagian ahli perubatan menyatakan bahwa khatan model ini juga boleh menyebabkan berbagai pernyakit kelamin pada perempuan.
Seandainya hadis tentang khatan perempuan di atas sahih, maka di situ pun Rasulullah S.A.W. melarang berlebih-lebihan dalam mengkhatankan anak perempuan. Larangan dari Rasulullah S.A.W. secara hukum boleh menunjukkan keharaman tindakan tersebut. Apalagi bila terbukti bahwa berlebihan atau kesalahan dalam melaksanakan khatan perempuan boleh menimbulkan kesan negatif, maka boleh dipastikan keharaman tindakan tersebut.
Dengan pertimbangan-pertimbangan di atas beberapa kalangan ulama kontemporeri menyatakan bahawa apabila tidak boleh terjamin pelaksanaan khatan perempuan secara benar, terutamanya apabila ia dilakukan terhadap anak perempuan yang masih bayi, yang pada umumnya sulit untuk boleh melaksanakan khatan perempuan dengan tidak berlebihan, maka sebaiknya ditunggu sehingga bayi agak besar untuk melakukan khatan perempuan .
0 comments:
Post a Comment